Wat ik nog vond in het naaimandje…

Gele Rijdersplein jaren '60

 

(Click op de foto)

Shell tankstation, Gele Rijdersplein jaren ’60. Arnhem

6×6 Rolleiflex 1936
Tessar 3,5 f=7,5 cm

www.flickr.com/photos/48060246@N06/4617984641/in/set-7215…

6×6 dia afgesneden op kleinbeeld formaat – 6 x 6 slide cut off on 35 mm format

 

Een experiment met de (toen al) oude Rolleiflex. Er zit een voorzetlens bij om de Rollei voor kleurenfilms geschikt te maken maar een dia-film hadden we nog niet geprobeerd.

De achterliggende gedachte was dat het 6×6 formaat geprojecteerd veel mooier zou zijn dan de 35mm kleinbeeld plaatjes en dat bleek ook wel.

Het probleem is echter dat je in een kleinbeelddiaprojector geen volledige 6×6 dia kwijt kan. Deze foto heb ik zelfs op het kleinbeelformaat afgesneden voor een gewoon diaraampje.

Jaren geleden heb ik deze foto gedigitaliseerd maar omdat de dia nogal beschadigd is heb ik er verder nooit iets mee gedaan. Nu heb ik de moeite genomen om de meegescande krassen en schimmelvlekken met photoshop te retoucheren.

Een plaatje voor de aardigheid zeg maar. De dia is ongeveer 50 jaar oud.

Het tankstation is verdwenen en de flat op de achtergrond ook. Daar is een bankgebouw voor in de plaats gekomen. Links zijn nog een Ford Anglia en een Chevrolet te herkennen.

 

Voor 17 september 1944 stond op dit plein de Willemskazerne. Voor de oorlog waren daar de Gele Rijders (bereden artillerie) gehuisvest en in de oorlog de Duitsers. Bij begin van de “slag” hebben de Britten de hele zooi met inhoud en al opgeblazen.

De hele omgeving was “ontzet” en het heeft tot 1948 of 1949 geduurd voordat het huis van mijn schoonouders daar in de buurt weer bewoonbaar was.

De Willemskazerne is nooit meer opgebouwd en men heeft het zo maar gelaten. Rondom het plein is er destijds heel akelige nieuwbouw neergezet, zeg maar gepleegd, en dat staat er voor het merendeel nog. Het wachten is op de volgende oorlog.

10 reacties on “Wat ik nog vond in het naaimandje…”

  1. kuifjesimon schreef:

    Nhoop info voor zoon klein plaatje.
    Overigens staat rechts boven Rotterdam … dus

  2. Appelvrouw schreef:

    Die hoef je niet te stoppen!

  3. j de kat schreef:

    Voor als je die camera nog hebt: zonder speciale voorzetlens kun je er uitstekend mee fotograferen op kleurenfilm. Het ontbreken van coating geeft een iets gedempter palet dan met de huidige lenzen; en dus een schril contrast met de schreeuwende kleuren in de ministekplaatjes van de digitale techniek. Die vooroorlogse “flex” is trouwens veel kleiner, lichter en handiger dan de naoorlogse bakbeesten.

    • francois15 schreef:

      Klopt en ik heb hem nog steeds maar ik fotografeer er niet meer mee. Er hoort een Electro Bewi bij en die heb ik ook nog.
      Onder de foto staat een link naar mijn Rollei en hier de Bewi:
      Electro BEWI 1936
      Electro BEWI 1936

  4. reinejragolo schreef:

    Zo te zien was daar nog geen kabeltv.

  5. Dag Francois.

    Ik zag vandaag deze foto van het Gele Rijdersplein. Mag ik die -uiteraard met bronvermelding- gebruiken voor mijn pagina Oud Arnhem?

    Met vriendelijke groet,
    Peter Bloemendaal


Geef een reactie

