Voor de pacifisten onder ons: de Mills bom!

 

(Click op de foto)

No 5 Mk 1

10/15

Mills Munitions Birmingham

Produktie oktober 1915

Eigen bezit

15 reacties on “Voor de pacifisten onder ons: de Mills bom!”

    • francois15 schreef:

      Ja, en wel de oudste: http://en.wikipedia.org/wiki/Mills_bomb

      Mijn vader nam ‘m mee uit België in de jaren ’20 en sinds dien slingert ‘ie overal rond door het huis. Ik was hem kwijt en ik heb me mottig gezocht naar het ding. Van de week vond ik hem terug helemaal in een donker hoekje onder de verwarming, de schat. Tegelijk maar even op de foto gezet en nu staat hij tussen de WO I literatuur om de stoffige boeken wat op te vrolijken zeg maar

  1. Aad Verbaast schreef:

    Don’t try this at home!

    • francois15 schreef:

      Klopt Aad want dan valt de slagpin naar binnen en het is priegelwerk om die weer op z’n plaats te krijgen. Je moet het ding op zijn kop houden en dan net zo lang rammelen totdat de pin weer in het gaatje terug valt.
      Net als de spaarpot van je zoontje waar je snel wat geld voor sigaretten uit wil rammelen. Een spaarvarken kan je met een hamer nog wel mores leren maar hier gaat dat niet, hij laat je gewoon barsten

  2. Appelvrouw schreef:

    En dat heb jij in eigen bezit!

    In mijn voortuin zou ik ook wel zoiets willen, met een lontje.
    Heb je dat ook?

  3. reinejragolo schreef:

    Ik zie de lol hier niet zo van in.

  4. reinejragolo schreef:

    Allez, zullen we dan maar een glaaske niemandsverdriet vatten?

  5. kuifjesimon schreef:

    Istie rond?, zitten er ook van die leuke vakjes aan de achterkant? een sintbernardhond draagt toch ook zoiets? Ik lees morgen de antwoorden wel.

    • francois15 schreef:

      Hij is niet helemaal rond Simon, het is eigenlijk een versteende ananas maar dan uit 1915. Of er ook vakjes aan de achterkant zitten weet ik eigenlijk niet want ik heb nog nooit aan de achterkant gekeken (zitten er aan de achterkant van de maan vakjes?)
      Dat zo’n prinsbernhardhond zo’n ding draagt verbaast mij niets (eigenlijk zouden alle honden er een moeten dragen)

  6. Blewbird schreef:

    Hoe was het ook alweer? -Als er niemand naar het front gaat, is er geen oorlog. Dat kon toen nog. Er werden ontmoetingen georganiseerd tussen Franse en Duitse soldaten, zodat ze vrienden zouden worden en zouden weigeren om op elkaar te schieten. Kunnen we best nog iets van leren!

    • francois15 schreef:

      Kerstmis 1914 Blew, dus nog voor de productie van de bovenstaande Mills. Het was niet georganiseerd maar een spontane actie (plaatselijk) vanuit de Duitse loopgraven met borden waarop “Merry Christmas” die omhoog werden gestoken. Een aantal Britten deden er aan mee en er is zelfs gevoetbald in niemandsland. De Fransen waren minder enthousiast, het was tenslotte hun land dat om hen heen aan puin werd geschoten.
      Het heeft drie dagen geduurd en vervolgens was het weer Business as usual

      Er is overigens een boek over verschenen: De kleine vrede in de Grote Oorlog van Michael Jürgs en er schijnt zelfs een film van gemaakt te zijn. De historische waarde van films is natuurlijk altijd twijfelachtig (het boek is beter ;) )


Geef een reactie

