U kampeert graag? Dan heb ik nieuws voor u!

Geplaatst op 25-10-2008 23:05

Geheel onafhankelijk van de (inhalige) electriciteitsleveranciers kunt u, waar u ook bent, genieten van uw favoriete radioprogramma’s. Bent u buiten het bereik van de Hilversumse zenders gekomen (298 en 402 meter) dan schakelt u gewoon over op “Radio Wereldomroep”… althans als die nog bestaat èn als de tweelampskampeerontvanger in staat is om de korte golf te ontvangen. Hoe dan ook, met een hoofdtelefoon of een moderne oortelefoon (wie heeft die nou niet) hoeft u niets te missen van het echte leven tijdens uw saaie vakantieweek op de Waddeneilanden of aan de Zeeuwse kust met al die lokale gereformeerden.
Trouwens… mocht u op uw zanderige vakantie-adres, tegen alle verwachtingen in, toch over elektriciteit beschikken (u weet wel, die met katoen omwikkelde en met teer ingesmeerde draadjes die los uit de muur hangen), dan is een kristalontvanger ook al voldoende.
Als u na twee dagen strandwandelen in de regen bij 13 graden en windkracht 7 overdag in augustus het echt goed zat bent geworden èn u heeft uw lievelingssoldeerbout meegenomen, dan bestaat nog altijd de mogelijkheid om uw kristalontvanger om te bouwen tot een éénlampsontvanger of zelfs tot een ontvangertje met twee buizen en wisselstroomvoeding… ik geef u voor alle zekerheid even de schema’s.
U bent een modern mens en u beschikt over een elektrische soldeerbout? … ongekende vreugde is uw deel als u op uw pas in elkaar gesoldeerde ontvanger overdag op uw vakantie-adres Radio Scheveningen kunt ontvangen en ‘s avonds ligt u dubbel bij het beluisteren van “Negen heit de Klok” of wat dichterbij in de tijd: “De Bonte Dinsdag Avondtrein”.
Ook thuis kunt u nog veel plezier beleven van de ontvangers met een hoofdtelefoon als u weer eens een avondje moet luisteren naar de hond van de buren die ‘m zijn gesmeerd naar een bingo-avondje en altijd ontkennen dat hun lieve hondje ook maar 1 db geluid produceert bij hun afwezigheid… u doet uw hoofdtelefoon op en stemt af op de lange golf op de Engelse zender Droitwich, waar ze altijd van die aardige community singing programma’s hebben, legt uw benen op het mimietje met het Perzische kleedje en u droomt zich in het buitenland… totdat u weer wordt gewekt door de Mexicaanse hond.

V.,V50025102008

15 aanbevelingen
7 reacties

 –

cor / 25-10-2008 23:10
die radiolampen(buizen) ken ik nog en een kristalontvanger heb ik ook gehad
François / 25-10-2008 23:13
Een blaadje van “De Muiderkring – Bussum”, Cor… AMROH Muiden als ik me niet vergis
Johan HvD / 25-10-2008 23:31
Oei… kamperen? Neen. Daar houd ik niet van. Ik wil nooit meer in een winderige, waterige, lawaaierige tent liggen, zitten of staan.
Ik ga wel naar het Golden Tulip Hotel, daar zullen ze ook wel ‘Plein 8 uur 13′ of desnoods een ‘Showboat’ hebben.

En, tegenwoordig heb ik een minuscule Wereldontvanger om naar de Wereldomroep te luisteren (wanneer ik op Hawaï zit, bijveurbeeld…);-)

peter louter / 26-10-2008 09:42
en als ie dan klaar was en werkte, god, wat een gelukzaligheid, de vreemdste talen kwamen langs, globalisering avant la lettre
Zoë / 26-10-2008 11:51
wat een hoop nuttige informatie meneer L!
Ik haat kamperen trouwens.
fred van der walibiberenman / 23-11-2008 19:03
Klopt AMRO spoelen voor middengolfontvanger knots van een elektroliet, knoeperd van een transformator, toen electronica nog echt leuk was.
Ik heb in de vijftiger jaren wat afgeknutseld met triodes, pentodes, octodes
François / 23-11-2008 21:57
Ha ja… ik ook, samen met mijn oudere broer. Ik vond vorige week nog een stapeltje van dit soort spul (iets voor een blog nog een keer)… Twee maal een Radio Bulletin (Muiderkring), de nrs. 3 en 4 van januari en maart 1941! (mijn vader was zich kennelijk aan het voorbereiden op het maken van een illegale ontvanger;-) ); een catalogus Aurora Kontakt december 1939, waarin zo ongeveer alles wat er op dat gebied toen te krijgen viel en de nrs 2,3 en 4 van “Electronica in praktijk” AMROH, jaartalloos.
Mmm… ik heb nog een oude Time Machine van H.G. Wells op zolder staan… eens kijken of die nog werkt;-)
2 reacties on “U kampeert graag? Dan heb ik nieuws voor u!”

  1. johanhvd schreef:

    Neen, Mijnheer François, eerder al liet ik het u weten dat ik niet van kamperen houd.
    En van al dat electrische spul eveneens niet. :-(

    Het is overigens wel een mooie vondst die u hebt gedaan, al was het maar vanaf de zolder… ;-)


Geef een reactie

