Mostra della Rivoluzione Fascista

Geplaatst op 23-10-2008 15:50

In 1947 zijn wij geëmigreerd, en wel van het westen naar het oosten… van Leiden naar Arnhem. Het vertrek, de treinreis en de aankomst in Arnhem in het totaal verwoeste station behoren tot mijn oudste herinneringen.
Verkassen was in die tijd niet zo gemakkelijk want een ander huis kreeg je nauwelijks en zeker niet in Arnhem waar tijdens de “Grote Stoeipartij” nogal wat huizen waren omgevallen.
Mijn vader Igor was in 1946 al naar zijn nieuwe werkgever, de AKU, vertrokken en woonde zolang in Arnhem ergens op kamers in afwachting van de komende “driehoekshuizenruil”. Het principe was eenvoudig. De familie Labarbe bv wenste zich in het pittoreske Arnhem te vestigen en een zekere familie V. werd in zijn geheel (vrijwillig) overgeplaatst naar de stad Breda. Het heeft dus een jaar geduurd voordat er in Breda iemand werd gevonden voor een plek nabij Leiden…. heel gewoon in die tijd.
Het werd een hoekhuis boven aan de Laan vK bij de T-kruising met de verlengde Prümelaan, inclusief een beek in de tuin en op zo’n 15 minuten lopen van de AKU. De tekenaar Peter van Straten is zo vriendelijk geweest om in zijn getekende herinneringen “Uit mijn hoofd” zijn (en mijn) directe omgeving op papier te zetten. Zijn hond voor de ingang van het gebombardeerde internaat staat op ca. 30 meter van ons huis de Laan vK in te kijken… die hond heb ik nooit gezien.

Toen de Labarbe’tjes in het huis trokken was het leeg op de complete werken van Vondel en “Mostra della rivoluzione fascista” na. De boeken lagen op zolder verborgen tussen een stuk van het schuine dak en een houten wand van de zolderkamer… heel apart. De overeenkomst tussen Vondel en de Mostra was dat ze allebei onleesbaar waren… Vondel omdat het sowieso onleesbaar is en de Mostra omdat het in het Italiaans is geschreven en dat beheerste niemand bij ons. De Mostra bevat vrij veel foto’s waarvan zelfs een aantal in kleur… Vondel niet… zelfs niet in zwart-wit en toen we 11 jaar later verhuisden naar Velp heb ik het Italiaanse boek dus wel meegenomen en Vondel niet…. het bevindt zich heden nog steeds in mijn bezit.

Mijn kennis van het Italiaans is nihil… of is eigenlijk zelfs geheel afwezig. Het is dus uitzonderlijk knap dat ik de titel “Mostra della rivoluzione fascista” zomaar weet te vertalen in “Expositie van de fascistische revolutie”… maar misschien betekent het wel heel iets anders. Het boek dateert overigens uit 1933 en is uitgegeven door de “Partito Nazionale Fascistica” die in 1923 door Benito Mussolini is opgericht.

De voorkant van het boek met daarop, als het ware gescandeerd: DU-CE! DU-CE! en het koddige hoofd van de ex-onderwijzer Mussolini waarmee hij vandaag-de-dag nog steeds de lachers op zijn hand krijgt. Hoedt u voor (ex)onderwijzers.

Bij het openslaan van het boek worden we meteen geconfronteerd met een bladzijde hanenpoten van Mussolini… wat hij schrijft weet ik niet want ik spreek geen Italiaans maar het zal ongetwijfeld een aanbeveling voor de tentoonstelling zijn.

Het boek gaat verder met het hoofdstuk: Mussolini e la Rivoluzione waarin van alles wordt uitgelegd over de betrokkenheid van Mussolini met die Rivoluzione tot en met de Mars op Rome. De rest van het boek gaat over de tentoonstelling zelf… Il Motivo, L’Organizzazione enz. en dan uitleg over de zalen… wat er zoal te zien is, en waarom.

De expositie was ondergebracht in ten minste 24 zalen verdeeld over twee verdiepingen. Zo was er een Sala Mussolini, een Galleria del fasci, een Salone d’onore etc. etc.
Belangrijk zijn hier de zalen P & Q die betrekking hebben op de bekende “Mars op Rome” waarmee Benito in eerste instantie in Italië aan de macht is gekomen. Het is niet zo dat Mussolini ook zelf bij die “Mars” aanwezig was… hij verbleef in Noord-Italië. Het was hem te link, zeg maar. Dus voor het geval de zittende regering het leger in mocht zetten was Benito na een korte sprint veilig in Zwitserland. Daar stonden ze trouwens om bekend die Italianen, om dat rennen van ze.
Bang voor een burgeroorlog weigerde de Italiaanse Koning om het leger in te zetten en daarom is het later wat uit de hand gelopen.

Tenslotte een foto van het kantoor van Mussolini bij de krant “Il Popolo d’Italia”, door Mussolini opgericht in 1914 voordat Italië in mei 1915 aan WO I ging deelnemen.
Een interessant interieur. Dante aan de muur en een hoofd dat me doet denken aan een tv-serie waarin een dergelijk hoofd met een cockney-accent op een computerschermpje voorkwam… het zal Benito zelf wel zijn vermoed ik. De helm met de deuk is ook wel aardig maar het meest natuurlijk de telefoon. Het theetafeltje doet nogal burgerlijk aan vind ik.
In het algemeen geven de vele foto’s een beeld van een professioneel opgezette expositie met zeer goede lay-outs, weliswaar in de pompeuze stijl die in die tijd ook bij de nazi’s en de sovjets min of meer standaard was maar toch interessant om door te bladeren.
Verder veel tekst en ook bij de foto’s veel tekst waar ik jammer genoeg weinig chocola van kan maken.
 

V.,V50023102008

15 aanbevelingen
23 reacties
Maria-Dolores / 23-10-2008 17:47
hm.. ik heb even geprobeerd om die brief van Mussolini te ontcijferen, maar het viel erg tegen. ben niet veel verder gekomen dan dat de tentoonstelling een levendige en bruisende samenvatting is van de fascistische strijd… geloof dat er nog iets staat over waarden die aan de jeugd worden overgedragen, maar verder ben ik niet gekomen. iets over helden nog, geloof ik…ik zag een paar dagen geleden ergens een Mussolinikalender voor 2009. 
François / 23-10-2008 18:02
Ah… normen en waarden… daar wisten ze veel van die fascisten…
Mussolinikalender voor 2009? Die was z’n tijd dan ver vooruit;-)
Meneer Opinie / 23-10-2008 18:20
Ik vind de kop van Mussolini wel wat weg hebben van de kop van de Dinichtys, zo’n beetje dezelfde intelligente blik in de ogen (of beledig ik die vis nou?).Janmaat de oprichter van de Centrum Democraten, was ook een ex-leraar toch? maatschappijkunde als ik me niet vergis. 
peter louter / 23-10-2008 18:32
Prachtig verhaal.
Dat op een huis waar zo’n boek aanwezig was geen bom is gevallen, mag een wonder heten.
Maar toevallig kan het ook niet zijn. Ik blijf piekeren over de verborgen betekenis van het toeval dat jou dit boek in handen speelde.
Vermoedelijk kom je daar achter als je een willekeurige bladzijde opslaat. Ik zie een schone vrouw die dat voor je gaat vertalen;-)
Last Summer / 23-10-2008 18:52
Mooi blog waar de nodige aandacht aan is besteed.
Het is een bedanktbrief: “Ringrazie”, maar verder nagenoeg onleesbaar. Inderdaad “hanepoten”.
François / 23-10-2008 20:13
Tja… leraren;-) …
Dini is ook een bullebijter, Opinie, maar zo’n rare bek als die van de Duce heef’tie toch niet geloof ik;-)Bedoel je nu Maria-Dolores, Peter? (of Jos van Kan:)) 

Spreek je Italiaans Last Summer?

iig, veel dank allemaal voor de reacties. Het is een blog waarvan ik niet verwachtte dat er überhaupt comment op zou komen… wat een woord trouwens dat überhaupt… en ik heb ook al ergens het woord sowieso gebruikt in de tekst… tsss… dat krijg je nou als je zo dicht bij de grens woont;-)

fred van der wal / 23-10-2008 23:00
Prumelaan, prima buurt toch? Ik kwam er in de tachtiger jaren wel eens omdat de nu al lang gepensioneerde handenarbeidleraar Joep Sterman en zijn lieve vrouwtje Ulrike Sterman daar woon den.
Mijne chtgenote kocht wel eens een kleedje in het achterafwinkeltje van Ulrike in Arnhem, maar toen die zaak op de fles ging was de liefde tussen het hierboven vermelde echtpaar voor ons ook over. Business as usual. Don’t worry, be happy!
Zoë / 23-10-2008 23:50
zoveel tekst ben ik niet van je gewend! en dan ook nog een boek met tekst van Mussolini.
François / 24-10-2008 12:44
Prümelaan is leuk Fred… veel grote oude huizen uit het begin van de vorige eeuw. Was het winkeltje daar in de buurt, op de van der Hellaan misschien? Sinds 1958 ben ik vrijwel nooit meer in die omgeving terug geweest.
Ik ben me te buiten gegaan aan tekst, Zoë… ik ben er nog dronken van;-)
Het is meer een boek met tekst over Mussolini maar die kan ik dus nauwelijks lezen ):
 
Thera / 24-10-2008 15:28
Eigenlijk wilde ik de brief voor je vertalen en dan pas reageren, ik kan hem namelijk wel redelijk lezen. Maar ik werd afgeleid, omdat ik even iets wilde opzoeken over het fascisme en nou ja, zoef weg tijd. Ik zal vanavond even turen.In het huis waar ik woonde (in Italië) lagen op de vliering verschillende brieven van Mussolini uit de tijd dat hij minister van Buitenlandse zaken(?) was. In het huis woonde vroeger een legerarts die uitgezonden was naar Libië. 

Je hebt een prachtig tijdsdocument in bezit.

François / 24-10-2008 16:38
Ha Thera… dat zou leuk zijn. Wil je ook ‘t hele boek vertalen? Het zijn maar 258 blz;-)
Het is idd een aardig tijdsdocument maar ik zou ook echt wel eens willen weten wat er allemaal instaat. Ik heb bv het dagboek van Ciano (’39-’43) en dat geeft vanuit een bepaalde hoek veel informatie, veel meer dan de dagboeken van Goebbels. Ook de “verzinsels” van Malaparte in Kaputt zijn zeer de moeite waard maar de manier van denken van de toenmalige fascisten wordt denk ik in dit “tijdsdocument” het duidelijkst geïllustreerd.
Deze tentoonstellingsgids zal in 1933 wel niet in het Nederlands zijn vertaald… er zit niets anders op… ik ga Italiaans leren;-)
 

Thera / 24-10-2008 22:10
Hm, sorry, ik moest naar Het paard van Sinterklaas kijken en ben inmiddels gaar. Morgen stuur ik je de resultaten van de brief, hoop ik. En ik zou maar wat graag jouw boek vertalen, dit soort dingen boeien me enorm. Maar ik vrees alleen dat het niet haalbaar is qua beschikbare tijd. Alleenstaande moedergedoe, snap je.;-)
 
François / 24-10-2008 22:44
Doe maar rustig aan Thera, ‘t loopt allemaal niet weg en het paard van Sinterklaas is nu veel belangrijker… geef ‘m een wortel uit mijn naam;-)
Johan HvD / 24-10-2008 22:57
Dit is een spannende bijdrage, meneer François!
Ik werd een beetje dullig van het inspannende lezen en kijken. Maar ja, gaar gekookt nog net niet.
Le Deuce (of is het La?) was een Groot Kenner… immers, hij wilde Hannibal ook nadoen.;-)
François / 25-10-2008 09:35
Deuce lijkt mij nou typisch een tenniskreetje, mijnheer Johan en of Benito ook tenniste weet ik niet. Ik weet wel dat hij vage ideeën had over Mare Nostrum enzeu… meer Romijns dan Hanniballiaans (of Hasdruballiaans)
Johan HvD / 25-10-2008 23:37
The Duce deucete gaarne een balletje, gezien zijn visite’s aan andere medestanders.Met name enige gehaktballetjes, waarna hij zonder problemen het Mare Nostrum kon bevaren…;-)
Thera / 26-10-2008 17:45
Ik ben het niet vergeten hoor, maar nog geen tijd gehad. Grr, het weekeinde is altijd de meest drukke tijd.
Labarbe Jr. / 27-10-2008 19:59
Interessant die foto van die werkkamer. Volgens mij wordt aan een opgeruimd bureau niet gewerkt, dus ik denk dat die du-ce (@Johan: ik gok: il duce, maar vraag Thera) niet veel anders deed dan met die helm op de knar voor de spiegel staan. En af en toe de Popolo lezen. De kapstok is leeg, maar mocht je er een jas aan hangen, hangt i voor dat schilderij – waarschijnlijk Benito’s schoonmoeder dus.
Rob / 18-11-2008 14:50
Sorry, het handschrift is onleesbaar. Wat ik ervan begrijp, is dat de tentoonstelling aan de jeugd (ai giovani, vierde regel, begin) de geschiedenis van de Revolutie moet overbrengen, die leeft en vol is met strijd en overwinning.Onvolledig, maar meer kan ik er echt niet van maken. De datering geeft blijk van een ‘umwertung aller Werten’ omdat deze spreekt van het jaar 11. Negenentwintig oktober 1922 – tien jaar voor de tentoonstelling en tijdens de mars op Rome – werd Mussolini gevraagd een regering te vormen. Nemen we aan dat dat het jaar I is genoemd door de fascisten, dan klopt alles weer. 
François / 18-11-2008 16:03
Kijk aan, het begin is er. Maria wees ook al een beetje in die richting en van Thera zou ik nog iets moeten krijgen. Ik zal de tentoonstellingsgids nog eens doorbladeren want misschien is deze blz ook nog ergens als gewone tekst opgenomen. Bedankt Rob.
Rob / 18-11-2008 17:17
Er is veel over de Mostra te vinden via Google, omdat het nogal een belangrijk evenement was voor de, hoe zal ik dat eens noemen, de sociaal-politieke kant van de kunstgeschiedenis. Of de artistieke kant van totalitarisme.
Stuurt Uw webbladeraar eens richting de webstek “Google”, alwaar men één en ander voor U geheel kosteloos gearchiveerd heeft.
Vlaai Vlammes van Vlakkenstein / 25-12-2008 13:44
Dat winkeltje van Ulrike heette Ulla en heeft niet zo lang bestaan. Als de zon scheen sloot de eigenaresse snel het zaakje om in bikini haar handel te laten bruinen. De jurrekies die in haar winkel hingen waren allemaal van het zestiger jaren T model, want van mouleren had deze “mode ontwerpster” geen kaas gegeten. Affijn, de provincie ,hè, arrogante piepeltjes rond de Arnhemse academie, dan weet je het wel.
François / 25-12-2008 14:09
Ulla zegt me niks, Fred, maar ik zal mijn echtgenote eens vragen naar Oelrike-en-haar-bruine-handel. Zij is een echte Ernhemse uit de stad, ik dus niet.
Ik heb hier met de kunstacademie luitjes nooit contacten gehad. Mijn oudere broer had dat wel geloof ik. In Den Haag heeft hij een blauwe maandag op de kunstacademie gezeten, maar hem kan ik nix meer vragen… hij is al weer een paar jaar de piep uut;-)
2 reacties on “Mostra della Rivoluzione Fascista”

  1. Glaswerk schreef:

    en daarom is het later wat uit de hand gelopen

    Over understatements gesproken ;-)

  2. Where exactly did u actually get the points to write ““Mostra
    della Rivoluzione Fascista francois15 – foto’s & curiosa”? Thanks for the post -Grover


Geef een reactie

